Se Videoen: Molslinjens nye færge, Express 4, samles i Australien
Foto: Austral/Molslinjen

30. AUG 2018 • 20:05 • AF JENS STUBKJÆR

Se Videoen: Molslinjens nye færge, Express 4, samles i Australien

Mens Molslinjen gør klar til at indsætte Express 1 på Rønne-Ystad ruten, så er Austal-værftet i Australien ved at samle rederiets nyeste færge, der får navnet Express 4. Den skal sejle på Kattegat mellem Aarhus og Odden fra januar næste år.

Otte kraner

En spektakulær video viser, hvordan det foregår.



Her kan man se, hvordan otte store kraner i et koordineret løft sætter hele overbygningen af færgen på plads på skroget af den nye færge.

Det er websitet Heavy Lift News, som tirsdag har lagt videoen på Youtube efter aftale med Austalværftet.
Heavy Lift News skriver om operationen:
"Der har for nylig været to "udrulnings-operationer" på Austal-værftet i Henderson i det vestlige Australien. Den første var det øvre dæk inklusive passagerområder og kommandobroen. Den anden var de to skrog med maskinrum, som er forenet af vogndækket.

Det er de to dele af skrog nr. 393, som senere vil blive kendt som Molslinjen Express 4, når den kommer i drift i januar 2019."

Skift af værft

Express 4 er den første færge, som Molslinjen får bygget på Austalværftet, hvor også Leonora Christina og Villum Clausen er bygget. Rederiets tidligere færger, også Express 1 og den seneste Express 3, som rederiet for nylig har modtaget i Aarhus, er bygget på det konkurrerende værft, Incat, der også ligger i Australien.

Som det ses på videoen er Express 4 bygget med det design, man bruger på Austal-værftet, uden den markante centerbov, som er fremtrædende på hurtigfærgerne fra Incat-værftet.
Men - så vidt det kan ses på videoen – er Express 4 bygget uden den klap og rampe i forenden, som vi er vant til på Leonora Christina og Villum Clausen. Dermed er færgen tilpasset de tilkørselsforhold, som gælder for Molslinjens andre færger, der kun tager biler ind og ud i agterenden.

Når Express 4 i foråret bliver klar til sejlads på Kattegat, kan rederiet på Kattegat undvære Max Mols, som så kan indsættes på Bornholmslinjen i højsæsonen næste år.

SENESTE NYHEDER

19. SEP 2019 • 18:01 FOR ABONNENTER
'Jeg stemmer på Støjberg'
19. SEP 2019 • 16:31 FOR ABONNENTER
Spraglet Steffen Brandt: Det her kan blive farligt!
19. SEP 2019 • 14:19 FOR ABONNENTER
3F i blokade mod Gudhjem Golfklub

MEST LÆSTE BORNHOLM

19. SEP 2019 • 10:13 FOR ABONNENTER

Min mest personlige bog

19. SEP 2019 • 08:54

Hærværk på biler

Mest læste

17. SEP 2019 • 14:11 FOR ABONNENTER

Kommentar: Københavneri – og dog