Tirsdagens leder: Vi er udfordret lige nu. Både til vands og i luften
Foto: Berit Hvassum

16. OKT 2018 • 13:16 • AF CHEFREDAKTØR SØREN CHRISTENSEN

Tirsdagens leder: Vi er udfordret lige nu. Både til vands og i luften

Den bornholmske infrastruktur er under pres. Tænk at skulle komme til den erkendelse efter en række år, hvor vi gang på gang og igen og igen har jublet over, at det aldrig har været billigere, lettere og bedre at komme til og fra Bornholm.

Men i skrivende stund er det desværre en realitet, at det går den forkerte vej, selvom Molslinjens direktør Carsten Jensen og Danish Air Transports ejer Jesper Rungholm ganske givet vil påstå, at jeg har drukket noget, jeg ikke kunne tåle.

Skal vi tage DAT først: Flyselskabet med hovedsæde i Vamdrup, som netop har vundet prisen som danskernes foretrukne indenrigs-operatør, og som på Bornholm i årenes løb har gjort det fremragende. De har gjort det til en sag for alle - også hr. og fru Bornholm - at flyve.

Med udsigt til Molslinjens indtog i Østersøen og billigere færgebilletter valgte DAT for nyligt imidlertid at bringe mindre fly i spil på ruten mellem Rønne og København.

Det er ikke godt.

For det betyder, at rigtigt mange af de populære afgange er hurtigt udsolgte, og det betyder, at de billigere pensionist- og ungdomsbilletter ikke findes længere. Luftvejen til og fra Bornholm nærmer sig igen at være en business-rute.

Jesper Rungholm sagde for nyligt her i avisen, at de billigere færgebilletter ikke har haft den forventede, negative indflydelse på hans forretning og at nye, større fly snart supplerer DATs flåde. Det er godt nyt.

Og færgetrafikken? Molslinjen. Bornholmslinjen? Tja. Skåret ind til benet, så har bornholmerne simpelthen fået et produkt, som er dårligere, end det de havde i forvejen.

De lokale fragtmænd betaler overpris, almindelige bornholmere har mistet den fleksibilitet, der tidligere fandtes ved ændring af billetter, og de billige billetter, som har været hele det nye udbuds omdrejningspunkt, kan bornholmerne ikke finde.

Så en ny billet-børs, hvor vi bytter færge-billetter som var det her Hjallerup Marked, er opstået. Et sundhedstegn? Nej! Endnu et eksempel på, at noget er galt.

Jeg gentager gerne: Sejladsen til og fra Bornholm er samfundsbegrundet. Den er ikke til for turisternes skyld. Den skal sikre trafikal ligestilling, den er først og fremmest til for bornholmerne. Sådan er det ikke nu.

Og det er - også - derfor, at vi nu efter år med jubelhistorier står i en situation, hvor den bornholmske infrastruktur er under pres, og hvor almindelige bornholmere passende kigger på hinanden og siger: hvem gør noget her?

De to folketingspolitikere Lea Wermelin og Peter Juel Jensen har været på banen, men hvor er egentlig borgmester Winni Grosbøll i den her essentielle debat? Hvad skulle være vigtigere lige nu? Hvad gør vi så nu?

Ja, vi må blive ved med at råbe indtil tingene begynder at virke.

Alternativt må vi - og det er skrevet med et stort glimt i øjet, hvis du skulle være i tvivl - til at kigge på den tunnel, som omkring halvdelen af bornholmerne ifølge en TV 2-måling åbenbart drømmer om.

SENESTE NYHEDER

15. NOV 2018 • 13:26 FOR ABONNENTER
Express 1 svarer ikke til Molslinjens kontrakt med staten
15. NOV 2018 • 10:32 FOR ABONNENTER
Baskos ejer: Jeg sagsøger politiet
15. NOV 2018 • 08:12
Der graves færdigt på Vesterbro
15. NOV 2018 • 06:46 FOR ABONNENTER
Penge til nye døre og vinduer i Aarsdale
14. NOV 2018 • 22:15 FOR ABONNENTER
"Mundert" gensyn med Ruben Søltoft i Musikhuzet

MEST LÆSTE BORNHOLM

14. NOV 2018 • 07:14
Fridolf er solgt til Bygma

Mest læste