Turist om bord: Vi betragter det kun som transport – det gør bornholmerne ikke
Foto: Berit Hvassum

29. OKT 2018 • 17:18DEBAT • AF ALLAN LINNEMANN

Turist om bord: Vi betragter det kun som transport – det gør bornholmerne ikke

LÆSERBREV
Dette har jeg skrevet til Bornholmslinjen: Det skal ses som betragtninger fra en turist på Bornholm, der to gange om året er på Bornholm uden for sæsonen.

Først var det en skuffelse, at I ikke havde Denne Uges Bornholm med. Det var standard tidligere. Den fylder ikke meget, så der kunne stå en ”avis-holder” et eller to steder, lidt som den jeg så i panorama lounge. Det kan ikke være svært at få plads til den.

Så en betragtning fra en, der snakker med bornholmere, når man er herovre. Bornholmere betragter færgen som ”nu er jeg hjemme”. Så nogle, kan jeg forstå, udtrykker sig lidt skuffende om indretningen. Nogle ankommer sent, og kunne tænke sig et sted, hvor man kunne ligge ned, det var der på Leonora Christina, i form af nogle sofalignende områder.

For en turist er det  mindre vigtigt, vi er vant til Molslinjen på Odden - Aarhus, og vi betragter færgen som transport fra A til B, men ikke bornholmere. Ombordkørsel i Ystad er lidt bumlet, når lastbiler og busser skal bakke ind, så bilerne må holdes tilbage. Det må kunne gøres bedre.

Fra bornholmere hørte jeg desuden, at når Leonora Cristina var forhindret på grund af vejret så indsatte man Povl Anker, som godtnok tog længere tid, men det var vigtigt, at færgedriften ikke stopper på grund af vejrlig, varetilførsel til øen, og ”eksport” af varer. Men det kan jeg forstå at Bornholmslinjen ikke kan, da man ikke kan besejle Ystad med Povl Anker eller Hammerodde. Der er vist noget, der er faldet ud af kontrakten.

Desuden er ”shoppen” en skygge af, hvad der var på Leonora Christina. Den solgte souvenirs med relation til Bornholm. På Bornholmslinjen var der kun tænkt på spiritus og øl etc.. Den er ubrugelig pånær for svenskere, og priserne er jo ikke noget at skrive hjem om.

Allan Linnemann
Højkær 37, 4 tv.
Brøndby

SENESTE DEBAT

17. NOV 2018 • 08:50 FOR ABONNENTER
Giv rederiet lov til at lære farvandet at kende
16. NOV 2018 • 19:39 FOR ABONNENTER
Lyset afslører den falske kirke
16. NOV 2018 • 16:16 FOR ABONNENTER
Lad os nu få stabilisatoren tilbage
15. NOV 2018 • 14:17 FOR ABONNENTER
Stop den ødelæggende grådighed
13. NOV 2018 • 06:37 FOR ABONNENTER
Sødygtighed og behagelighed
12. NOV 2018 • 18:31DEBAT
Det gode spørgsmål til rederiet
11. NOV 2018 • 09:07 FOR ABONNENTER
Staten skabte et monopol
10. NOV 2018 • 07:40 FOR ABONNENTER
Larsen-Jensen: Bornholmerne og Folketinget er blevet snydt
9. NOV 2018 • 18:02 FOR ABONNENTER
Fortovet har været ventet længe
9. NOV 2018 • 13:59 FOR ABONNENTER
Kunstværket er et pletskud
8. NOV 2018 • 06:18 FOR ABONNENTER
Kunne det tænkes at regeringen gik ind for privatisering?
7. NOV 2018 • 16:39 FOR ABONNENTER
Direktør: Molslinjens aflysninger skader os
7. NOV 2018 • 09:58 FOR ABONNENTER
16-0 til Hammershus
7. NOV 2018 • 07:11 FOR ABONNENTER
Hurtigfærgen er uegnet til opgaven
6. NOV 2018 • 08:22 FOR ABONNENTER
Højskolen bør være for alle generationer
2. NOV 2018 • 14:52 FOR ABONNENTER
Vinteren på Hammershus er en underskudsforretning
2. NOV 2018 • 13:23 FOR ABONNENTER
Giv færgens crew et smil, de trænger
31. OKT 2018 • 14:29 FOR ABONNENTER
Læserbrev: Det er skandaløst at lukke besøgscentret
30. OKT 2018 • 18:11 FOR ABONNENTER
Passagerer informeres ikke om kompensation
30. OKT 2018 • 14:39 FOR ABONNENTER
Færgesituationen er uhyggelig
30. OKT 2018 • 06:32 FOR ABONNENTER
Problemet er Express 1
29. OKT 2018 • 12:18 FOR ABONNENTER
Brev til Molslinjen: Jeres betjening var skandaløs
28. OKT 2018 • 11:11 FOR ABONNENTER
Kald rederiet Molbo Line

MEST LÆSTE DEBAT

15. NOV 2018 • 14:17 FOR ABONNENTER
Stop den ødelæggende grådighed
16. NOV 2018 • 16:16 FOR ABONNENTER
Lad os nu få stabilisatoren tilbage
16. NOV 2018 • 19:39 FOR ABONNENTER
Lyset afslører den falske kirke
17. NOV 2018 • 08:50 FOR ABONNENTER
Giv rederiet lov til at lære farvandet at kende

Mest læste

15. NOV 2018 • 16:45 FOR ABONNENTER

Toft tror på titlen