Kaptajn efter en tur 'i helvede': Det blæste op til 28 sekundmeter
Foto: Berit Hvassum

30. OKT 2018 • 10:28 • AF TOMMY KAAS

Kaptajn efter en tur 'i helvede': Det blæste op til 28 sekundmeter

Søren Sjøberg Nielsen var kaptajnen, der i går tog beslutning om at aflyse Molslinjens to sidste afgange mellem Rønne og Ystad.

Det skete på baggrund af turen fra Ystad med afgang klokken 18.30. Her målte kaptajnen, der sejlede for rederiet Færgen i 20 år, en middelvind på 22-23 meter i sekundet og vindstød op til 27-28 sekundmeter, siger han til Bornholms Tidende.

Kaptajnen satte farten ned til halv kraft for at undgå skader i skibet, og det betød, at det tog næsten to timer at komme hjem til Rønne på det, der blev mandagens sidste afgang.

– 40 minutter i helvede, lyder Søren Sjøberg Nielsens beskrivelse af den værste del af turen.

Når målingerne fra DMI viste en helt anden vindstyrke end den, som Molslinjen refererer til, så er det fordi der forekommer en slags tragt-effekt, når vinden er i øst, forklarer kaptajnen.

– Østlige vinde har en kedelig effekt på bølgehøjden, og når der er østenvind i mere end 36 timer i træk, begynder den at snyde prognoserne, fordi vinden så at sige kommer i klemme mellem Bornholm og Sverige. Det kan give fire meter høje bølger ved 15 sekundmeter, siger Søren Sjøberg Nielsen.

– Leonora Christina havde også måttet aflyse i går, siger han.

Molslinjens aflysning kom kort før klokken 20 – til afgangen klokken 20.30. Men det var på grund af de eskalerende bølger i Østersøen.

– Vi aflyser selvfølgelig allerhelst meget tidligere, siger kaptajnen.

SENESTE NYHEDER

16. JUL 2019 • 19:43 FOR ABONNENTER
Musikfestival fik kølig start
16. JUL 2019 • 16:29 FOR ABONNENTER
Leder: Længe leve kyssepiger og Hasle-sild
16. JUL 2019 • 14:21 FOR ABONNENTER
VUC holder vejret: Efterårsholdet er truet
16. JUL 2019 • 14:00NAVNE
Dødsfald

MEST LÆSTE BORNHOLM

15. JUL 2019 • 16:00
Mulig drukneulykke ved Klympen
15. JUL 2019 • 05:47
Rønne får en whiskyfestival

Mest læste

13. JUL 2019 • 19:49 FOR ABONNENTER

Træneren savner opbakning til Nexøs nye projekt