Molslinjen på Bornholm: Få overblik over færgesagen her
Foto: Berit Hvassum

15. NOV 2018 • 20:02 • AF REDAKTIONEN

Molslinjen på Bornholm: Få overblik over færgesagen her

Molslinjen har fået en stormfuld start som Bornholms nye rederi.

Her er en tidslinje med nogle af de sager, som Bornholms Tidende har beskrevet gennem forløbet:

10. maj 2016:
Transportministeriet meddeler, at Molslinjen har vundet sejladsen til og fra Bornholm fra 2018-2028. Molslinjen vinder udbuddet, fordi rederiet kan sænke de gennemsnitlige priser med 51,15 procent mod Færgens 44,15 procent.

20. maj 2016:
Færgen gør indsigelse, da rederiet ikke mener, Molslinjen opfylder kravene i udbuddet. Blandt andet er Færgens påstand i klagen, at Molslinjens færger ikke er egnet til at sejle i Østersøen.

Klagen bliver senere afvist af ministeriet.

1. september 2018:
Molslinjen overtager sejladsen til og fra Bornholm med færgerne Express 1 og Hammershus. Bornholmerne siger farvel til rederiet Færgen efter 152 år – og sammen med dem færgerne Leonora Christina, Villum Clausen og Hammerodde. Molslinjen overtager og beholder færgen Povl Anker.

September og oktober 2018:
Molslinjen kommer i modvind på Bornholm efter hyppige aflysninger ved vind over 16 meter i sekundet, som er den grænse, som rederiet uden bod fra starten må aflyse hurtigfærgen med. Molslinjen kritiseres også for dårlig kommunikation, ikke mindst da kunder oplever at blive omdirigeret fra Ystad til Køge. Efter op til 12 timers ventetid må passagerer fragtes med Povl Anker til Bornholm fra Køge Havn.

Molslinjen kritiseres også for nye gebyrer ved køb og ændring af billetter.

Det er også blevet dyrere at fragte gods, og det sker desuden med forsinkelser.

29. oktober 2018:
”40 minutter i helvede”, kalder kaptajn Søren Sjøberg den sidste overfart mellem Rønne og Ystad, før Molslinjen vælger at aflyse resten af dagens afgange. Middelvinden på 22-23 meter i sekundet, som rederiet selv har målt, svarer til den øvre grænse, som Leonora Christina sejlede i.

1. november 2018:
Bornholms Tidende kan fortælle, at Molslinjen har aflyst flere afgange på to måneder, end Færgen gjorde i hele 2017. Bornholmerne undrer sig tiltagende over, hvorfor den nye færge, Express 1, ikke kan sejle i lige så hård vind og høje bølger som den tidligere hurtigfærge, Leonora Christina, normalt kunne sejle i.

Molslinjen får bod fra Transportministeriet på ”ikke under en million kroner” for ikke rettidigt at have leveret dokumentation for, at man var i sin ret til at aflyse afgange uden bod. Transportminister Ole Birk Olesen kritiserer desuden de mange aflysninger og forsinkelser. ”Det er utilfredsstillende, at passagererne ikke kan regne med en stabil færgetrafik”, siger han.

5. november 2018:
Molslinjen mødes med trafikkontaktrådet og holder efterfølgende pressemøde på havnen i Rønne. Ved begge lejligheder redegør rederiet for den første tid på Bornholm: Det er gået godt, konkluderer Molslinjen. Aarhus-rederiet fremlægger passagertal, fragttal og dokumentation for, at priserne er blevet sat ned.

10. november 2018:
Express 1’s første kaptajn, englænderen Nick Dunn, siger til Bornholms Tidende, at skibet mangler en vigtig komponent, den såkaldte t-foil stabilisator. Den virker ved at gøre skibet mere stabilt i høje bølger. Dens fravær kan således forklare de mange aflysninger og mange bornholmeres fornemmelse af, at Express 1 ikke magter Østersøens hårde vejr og bølger. Molslinjen afviser, at stabilisatorens fravær kan have indflydelse på sejladsen. Molslinjen afviser også at kende til omstændighederne omkring afmonteringen.

13. november 2018:
Bornholms Tidende dokumenterer, at ledende teknisk personale fra Molslinjen var til stede, da t-foil stabilisatoren blev pillet af færgen under et værftsophold i den franske by Dunkerque i marts-april 2012, umiddelbart før Molslinjen overtog skibet.

14. november 2018:
Bornholms Tidende dokumenterer, at t-foil stabilisatoren i dag sejler rundt på en af Express 1’s to søsterfærger i Asien.

15. november 2018:
Bornholms Tidende afslører, at den Express 1, som Molslinjen beskrev i sit bud og senere i kontrakten med staten, ikke er det samme skib, der i dag sejler mellem Rønne og Ystad. Både buddet og kontrakten viser hen til en Express 1 med påmonteret t-foil stabilisator, selvom t-foilen blev taget af skibet i april 2012.

16. november 2018:
Det har ingen betydning, at en tegning af Express 1 i Molslinjens kontrakt med Transportministeriet viser færgen med t-foil stabilisator, selvom færgen sejler uden t-foil stabilisator påmonteret, lyder det i en redegørelse fra Molslinjen.

SENESTE NYHEDER

11. DEC 2018 • 14:00NAVNE
Dødsfald

MEST LÆSTE BORNHOLM

Mest læste