Turismen på vej mod grøn omstilling

18. JAN 2019 • 17:47 • AF TORBEN ØSTERGAARD MØLLER

Turismen på vej mod grøn omstilling

Onsdag mødtes en gruppe bornholmske turismevirksomheder for sammen at blive klogere på miljøarbejde og mærkningsordninger.

Gruppen omfatter både hoteller, en campingplads, et vandrehjem, pensionater samt aktører fra oplevelsesbranchen. De er en del af et første hold af virksomheder, der under projektet Bæredygtig Bundlinje Bornholm de næste to år vil gå efter bæredygtige gevinster og en grønnere profil.

Det oplyser en pressemeddelelse fra Bornholms Vækstforum.

Gruppen har været i gang med dette arbejde siden oktober, og sammen har de medvirkende indtil videre arbejdet med cirkulær økonomi og energi. De har formuleret en række målsætninger, der omfatter alt fra belysning og opvarmning, til mindre madaffald og miljøvenlige rutiner i rengøring og køkken.

Onsdagens møde havde fokus på værktøjer, som skal sætte virksomhederne i stand til at dokumentere resultaterne og forhåbentlig opnå det internationale bæredygtighedsmærke Green Key.

Peter Juhl fra Destination Bornholm, der deltager som partner i projektet Bæredygtig Bundlinje Bornholm, siger i pressemeddelelsen:

– Mange af vores virksomhedsmedlemmer søger bæredygtige grønne løsninger. Det skyldes dels de besparelser, som ligger i arbejdet, dels at visse kundegrupper forventer synlige tegn på, at vi er en Bright Green Island, når de besøger Bornholm.

Fremtidige temaer i samarbejdet vil være Det Klimavenlige Måltid, Miljøledelse og samarbejde med kunder og leverandører. En af de virksomheder, der deltager i projektet, er Pension Sandbogård. Herfra fortæller indehaver, Heidi Kjær:

– Vi vil sætte en grøn forretningsplan i gang og er derfor gået med i projekt Bæredygtig Bundlinje. Vi har allerede gjort en del selv, og fremadrettet har vi forskellige initiativer, der gør, at vi vil spare på blandt andet vand, varme og el.

Mindre CO2

Bæredygtig Bundlinje Bornholm kører frem til udgangen af 2020. Til den tid vil 30 virksomheder inden for industri, håndværk og turisme have en grøn forretningsplan. Målet er, at de 30 virksomheder til den tid tilsammen vil udlede 750 ton mindre CO2 og op til 250 ton mindre affald om året.

Projektet er en del af Bright Green Island, og der bliver specifikt arbejdet med to af Bornholmermålene under Bright Green Island-strategien, nemlig:

• Bornholm gør bæredygtighed til en god forretning.

• Når du er på Bornholm, er du en del af Bright Green Island.

22. JUN 2019 • 18:31 FOR ABONNENTER

Et Matador-eventyr

Mest læste