Nutimo har kun en vare på hylden: Specialiseret markedsføring, vejen til succes

SPONSORERET AF NUTIMO.DK

Nutimo har kun en vare på hylden: Specialiseret markedsføring, vejen til succes


Idéen om, at online marketingbureauer skal kunne det hele for at kunne noget, er forældet, mener Simon Elkjær, CEO og Senior Consultant for virksomheden Nutimo Consult. Hans egen virksomhed har kun en enkelt vare på hylden, og det har gjort den succesfuld, mener han.

I Esbjerg ligger SEO-bureauet Nutimo. Bag roret sidder Simon Elkjær. Hans virksomhed hører til blandt dem, der i de seneste år har dannet en modstrøm til de full service-bureauer, der ellers har domineret branchen. Elkjær har med sin virksomhed valgt at specialisere sig i et enkelt område af digital markedsføring, nemlig SEO. Det har været med til at gøre hans virksomhed succesfuld, mener han.

Hvad laver et SEO-bureau?
Nutimo Consult er et SEO-bureau. Det betyder, at Nutimo udelukkende arbejder med SEO. SEO er en forkortelse af søgemaskineoptimering og handler kort sagt om at optimere online indhold således, at det opnår gode placeringer blandt søgemaskineresultater – en disciplin, som måske umiddelbart lyder simpel, men som bliver af fortsat større betydning for virksomheder, der i en tid, hvor fortsat flere forbrugere handler via internettet er dybt afhængige af at blive set online.
Nutimo har blandt andet hjulpet virksomheder som Coop og AvXperten med at performe bedre online – alt sammen uden at øge annonceomkostningerne. SEO har nemlig den store fordel, at det ikke koster ekstra at optimere sin indhold, så det opnår gode placeringer på søgemaskiner som eksempelvis Google. Det koster således ikke nogen annonce-kroner at lave SEO.
Målet for Nutimo er således at hjælpe virksomhedens kunder til at være blandt de øverste søgeresultater, når en potentiel kunde anvender søgemaskiner til at lede efter en given type af produkt eller service.
Simon Elkjær har således gjort noget med Nutimo Consult, som i det store billede kan anses som værende relativt unikt; nemlig at specialisere sig og vælge en niche i det ellers brede marked for online markedsføring. Virksomheden er dog ikke alene. Inden for de seneste år, har der nemlig været en tendens til, at flere bureauer har specialiseret sig og dannet en modstrøm til full-service bureauerne.

Online marketing er blevet et kompliceret felt

Internettet udvikler sig i rivende fart og anvendes i stigende grad af forbrugere. Med denne udvikling kommer også flere online annoncerings- og markedsføringsmuligheder. Det har gjort online marketing til et komplekst felt. Det gør, at ingen i tilstrækkelig grad kan specialisere sig i alle feltets facetter. Selv en niche som SEO er så kompleks, at de kræver eksperter at mestre dets forskellige facetter. Det er også denne tilgang til online marketing og SEO, der ligger bag Simon Elkjærs tilgang til området og beslutning og at lade sin virksomhed specialisere sig på et enkelt felt. Han mener ikke, at det er muligt at være ekspert i både Facebook-annoncer, webdesign, Google-annoncering og SEO på en og samme tid – og slet ikke til en grad, hvor man kan give sine kunder et tilfredsstillende resultat. Derfor har Nutimo kun en enkelt vare på hylden, og vil fortsætte med at have det.


Mest læste