Forkæl dit sovehjerte og optimér din hverdag

SPONSORERET AF BEDRENAETTER.DK

Forkæl dit sovehjerte og optimér din hverdag




Søvn er uhyre vigtigt for at vores hverdag kan hænge sammen. Men der er rigtig mange der ikke sover godt om natten. Og det er et stort problem, både for vores helbred og for menneskene omkring os. Det er nemlig sådan, at hvis du sover dårligt om natten, så er det meget sværere at få en produktiv dag på den anden side af søvnen. Heldigvis er der nogle forskellige ting, du kan gøre for selv at optimere din søvn, og dermed gøre livet meget bedre.

Vælg den rigtige seng
Det første du skal overveje er, om du har brug for en ny seng at sove i. Det er nemlig en meget vigtig ting når vi taler om søvn, at du har en seng som passer til din krop. Nogle har brug for en blød seng og nogle en hård. Og så er der også senge med andre fordele, som du kan kigge nærmere på. En rigtig god idé er at undersøge, om du kunne have brug for en elevationsseng. En elevationsseng er en rigtig lækker løsning til dem, som elsker at læse i sengen eller sidde i sengen og lave forskellige ting, før de skal sove. Ved at have elevation i sengen undgår man nemlig de tusindvis af puder i sengen, som ligger og krøller og giver ubehag i nakke og ryg. Når man så gerne vil lægge sig til at sove, så indstiller man bare sengen i den position, som man synes er behagelig, så kan man ellers lægge sig til at sove.

Sluk for mobilen i soveværelset

Et andet rigtig godt råd, når vi taler søvn, er at huske, at slukke for mobiltelefonen, før vi går ind i soveværelset. Det er nemlig en rigtig skidt idé at ligge med mobiltelefonen op i hovedet, før man skal sove. Det blå lys fra skærmen sætter gang i hjernen, og gør det sværere for os at falde i søvn. Og så er det også rigtig dumt at ligge og se på en masse forskellige ting som sociale medier og uhyggelige film, før man skal sove. Det skyldes, at hjernen optager de vi ser på, og arbejder videre med det, også efter du har slukket telefonen og lagt dig til at sove. Derfor kan det påvirke din søvn rigtig meget, hvad du ligger og kigger på om aftenen, før du skal sove.

Kontrollér bekymringerne
I sammenhæng med at slukke telefonen, er der en anden gode som følger med. En af de grunde til at mange har svært ved at falde i søvn eller sover dårligt, er nemlig, at rigtig mange bekymrer sig utroligt meget, når de skal sove. Derfor kan det være svært at falde i søvn og slappe af, hvis hovedet kører med fuld hastighed. En måde at afhjælpe sine bekymringer kan blandt andet være at skrive de ting ned, som man føler man bekymrer sig over, og de ting som man skal have gjort dagen efter. På den måde kan hjernen give slip på det, og man skal ikke længere bekymre sig om det. Der findes flere bøger på dette emne, som man med stor succes kan bytte mobiltelefonen ud med til aften læsningen.


Mest læste