Pinds perspektiv: Det er stort, det Molslinjen leverer

26. OKT 2019 • 08:15 • AF SØREN PIND

Pinds perspektiv: Det er stort, det Molslinjen leverer

PINDS PERSPEKTIV
Man må sige, at svaret på mine spøgsmålet i sidste uge kom. Det faldt på et tørt sted. Men det skal ikke skjule glæden. Det er stort, det Molslinjen leverer. Også skønt de får det betalt i form af en forlængelse af koncessionen. Jeg tilhører ikke den del af befolkningen, der græmmes over, at folk tjener penge på det, de gør.

Jeg har prøvet at glæde mig før. Og blive skuffet. Det skete, da Bornholm blev besejlet med det nuværende materiel. Men verdens største hurtigfærge med ordentlige stabilisatorer og masser af plads – det kan simpelthen ikke være en dårlig nyhed.

Pinds perspektiv er åben for læsere uden abonnement på grund af tekniske problemer med login.

Hvad har gjort udslaget? Jeg så, nogen skrev, at det var den store belægning på færgen, der har sørget for nyt materiel. Jeg tvivler. Havde Bornholms Tidende ikke rejst denne sag – kontinuerligt og vedholdende – tror jeg ikke, vi kunne se lyset for enden af tunnelen. Så havde vi kunnet se frem til, at besejlingen var fortsat med i realiteten uegnede færger, der var stærkt ubehageligt for folk at være om bord på. Jeg har ikke fået så stærke reaktioner, som jeg fik på mit indlæg i sidste uge fra en lang række borgere – også overfra.

Nu må vi væbne os med tålmodighed. Bede vores fadervor en rum tid endnu, når blæsten slår lidt krøller på Østersøen. En af færgerne får påsat en t-foil. Det vil nok betyde yderligere forsinkelser. Men heller det – så tilvejebring en ærlig sejlplan, så vi ved, hvad vi har at rette os efter. Og så vente, mens den ny færge bygges.

Kan man lære noget af forløbet? Ja: Hvis man vil bruge udlicitering – og det er ofte en god idé – så skal man virkelig bruge kræfter på at udforme de krav, der skal til for sikre et ordentligt serviceniveau. Det gælder pris – men ikke kun pris. Det gælder også regularitet. Og komfort.

Man skal måske også i forhold til de mindre samfund gentænke selve udliciteringstankegangen. Det kan ikke udelukkes. For det nære og det at virksomheden ligger lokalt, det er vigtigt. Og der har Bornholm, uanset jeg har meget sympati for bedst og billigst, altså mistet noget. Men det er en anden snak, og den ligger år ude i fremtiden.



Jeg får formodentligt heller ikke i denne omgang mit ønske opfyldt om, at sejladsen til Bornholm også tilbyder det, Molslinjen tilbyder på ruten til Århus – en dyrere afdeling for pendlere og mennesker, der har fokus på ro og komfort. Det er ganske rimeligt, at et sådant tilbud er dyrere. Og så kan folk selv bestemme.

For mig er det her, synet på hvad transport er for en størrelse, der kommer ind – det siger også noget om landsdelen: Bornholm har gjort sig umage for at løfte sit niveau – vi ser det på helårssatsning, Cadeau, de renoverede hoteller, den bornholmske fødevareproduktion – på mange ting. Det bør også afspejles i vores transporttilbud. Det er nemlig et symbol på tækningen – discount. Men jeg synes ikke, Bornholm skal nøjes med discount. Det var det tankesæt, der gik galt i dette udbud. Gid de ansvarlige havde modet til at se op og ikke kun appellere til den laveste fællesnævner. Det smitter nemlig. Så meget burde vi have lært.


Søren Pind
Skriver hver lørdag Pinds perspektiv i Bornholms Tidende.
Den tidligere Venstre-politiker er i dag arbejdende bestyrelsesformand i firmaet Langkjaer Cyber Defence, der bekæmper cyberkriminalitet.
Han har tidligere været uddannelses- og forskningsminister og justitsminister i Lars Løkke Rasmussens regeringer.
Han er født i 1969 i Herning som søn af Torben og Jytte Pind, der i dag bor i Bølshavn.


Mest læste

DØGNETS MEST LÆSTE

UGENS MEST LÆSTE

MÅNEDENS MEST LÆSTE

22. OKT 2019 • 16:46SPORT

Det har han aldrig prøvet før

19. OKT 2019 • 20:30 FOR ABONNENTER

Cykelklub skal tage afsked med formandskabet