Færgeordre skabte uro om værftets aktier: En mærkværdig reaktion

26. OKT 2019 • 09:30 • AF MADS WESTERMANN

Færgeordre skabte uro om værftets aktier: En mærkværdig reaktion

Da børsen i Sydney i Australien åbnede fredag morgen, blev det samtidig offentliggjort, at Bornholmslinjen har bestilt den nye færge Express 5 hos det australske Austal-værft, som er børsnoteret.

Det skete i en investor- og pressemeddelelse som værftet sendte ud. I den kunne man blandt andet læse, at ordren fra Bornholmslinjen er på 625 millioner kroner. Det svarer til godt syv procent af værftets samlede omsætning i det seneste finansår.

Denne artikel er åben for læsere uden abonnement på grund af tekniske problemer med login.

Det var også netop det faktum, at Austal er børsnoteret, som fik Transportministeriet og Bornholmslinjen til at holde kortene usædvanligt tæt til kroppen, indtil de torsdag i fællesskab kunne annoncere, at rederiet har bestilt den nye færge, som fra 2022 skal betjene ruten mellem Rønne og Ystad.

End ikke transportordførerne fra partierne i forligskredsen bag det bornholmske færgeforlig vidste, da de torsdag formiddag klokken 10 gik til møde i Transportministeriet, hvilket budskab det var, transportministeren havde til forligskredsmedlemmerne.

– Jeg havde en forventning om, at det ville være et positivt budskab, fordi Molslinjen også skulle være med, men derudover vidste jeg intet om, hvad det var vi i forligskredsen ville få at vide, fortæller Venstres bornholmske folketingsmedlem, Peter Juel Jensen, der blev glædeligt overrasket over nyheden, til Bornholms Tidende.

Han har, selvom han ikke er sit partis transportordfører, deltaget i forligskredsmøderne.

Holdt hemmeligt af hensyn til børsregler

Årsagen til hemmelighedskræmmeriet er, ifølge Bornholmslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, at der af hensyn til de australske børsregler ikke måtte slippe informationer ud om det forestående færgeindkøb, før alle formaliteter var på plads.

Det ville nemlig give mulighed for, at udenforstående, før nyheden om ordren blev offentligt kendt, ville kunne opkøbe aktier Austal værftet, for derefter sælge dem med gevist, når ordren blev annonceret og aktiekursen forventeligt steg. Det er det fænomen, man kalder insider-handel, og det er ulovligt.

Derfor var det først torsdag formiddag klokken 11, dansk tid, at personer udenfor en meget lille og snæver kreds hos Austal værftet, hos Bornholmslinjen og i Transportministeriet fik kendskab til planerne om indkøb af den ny hurtigfærge til Bornholm.

På det tidspunkt var den australske børs, hvor Austal værftet er børsnoteret nemlig lukket, så der ikke kunne handles aktier.

Aktiekursen faldt kraftigt

Da nyheden om færgeordren blev offentlig i Australien fredag morgen, fik det imidlertid kursen på Austals aktier til at svinge voldsomt.

Efter en ganske lille stigning i aktiekursen umiddelbart efter åbningen faldt kursen på Austal-aktien brat og hurtigt.

På kun en halv time mistede aktien godt seks procent i værdi, og det betegner flere aktieanalytikere, som Bornholms Tidende har talt med, som meget brat og usædvanligt.

Aktien genvandt dog støt og roligt sin værdi, og sluttede fredagen på en pris, der kun lå tre australske cent under åbningskursen.

En mærkværdig reaktion

– Det er en meget mærkværdig kursreaktion, siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til Bornholms Tidende.

Efter at have studeret det australske aktiemarkeds udvikling fredag og undersøgt, om der kunne være andre faktorer, der kunne have påvirke værftets aktiekurs, kan han ikke komme med en entydig forklaring på, de store udsving.

– Hvis det er fordi investorerne havde forventet en endnu større ordre og er blevet skuffede, så kan jeg forstå det, og så er der formentlig tale om en en form for hysteri hos investorerne, siger Jacob Pedersen, der forklarer aktiekursens genopretning med, at investorerne i løbet af dagen har fået slået koldt vand i blodet, og har konkluderet, at det måske ikke er helt så slemt, som de mente i starten af dagen.

– Det er jo et selskab, der tjener penge, og det er det ikke alle skibsværfter, der er i stand til det, uddyber han sin analyse.

Det har ikke været muligt at få en kommetar fra Austal-værftet til kursudsvingene.

Mest læste

DØGNETS MEST LÆSTE

UGENS MEST LÆSTE

MÅNEDENS MEST LÆSTE

22. OKT 2019 • 16:46SPORT

Det har han aldrig prøvet før

19. OKT 2019 • 20:30 FOR ABONNENTER

Cykelklub skal tage afsked med formandskabet