14. NOV 2019 • 15:12ERHVERV/POLITIK

Danske Bank sigtes for at vildlede over 12.000 kunder

Bagmandspolitiet har oven på politianmeldelse fra Finanstilsynet sigtet Danske Bank i Flexinvest Fri-sagen.

Danske Bank er blevet sigtet af Søik, der også er kendt som Bagmandspolitiet, i sagen om vildledning af kunder i forbindelse med et investeringsprodukt ved navn Flexinvest Fri.



Danske Bank solgte Flexinvest Fri til sine kunder, selv om banken forventede, at de ville tabe penge.

Banken havde på et tidspunkt skruet op for gebyrerne - vel vidende, at det ville betyde, at kundernes udgifter til gebyrer ville overstige deres forventede gevinster fra investeringerne.

Ifølge sigtelsen sigtes banken for at have givet vildledende information til 12.343 nye og eksisterende kunder fra januar 2017 til november 2018. De kunder investerede for i alt 8,8 milliarder kroner.

Søik har selv bekræftet sigtelsen af Danske Bank.

- Søik kan bekræfte, at Danske Bank i forbindelse med investeringsproduktet Flexinvest Fri er blevet sigtet for overtrædelse af bekendtgørelsen om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel.



- Vi har ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, skriver Søik i en kommentar til Ritzau.



I august blev Danske Bank politianmeldt af Finanstilsynet, der har undersøgt sagen.

- Det er efter Finanstilsynets opfattelse en meget alvorlig overtrædelse af de forbrugerbeskyttende regler, der gælder på området, skrev tilsynet dengang.



- En overtrædelse, som også kan være med til at svække tilliden til det finansielle system.

Derfor kommer sigtelsen fra Søik ikke som en overraskelse, siger Danske Banks topchef, Chris Vogelzang, i en meddelelse til fondsbørsen.

- Vi havde forventet, at Søik ville rejse sigtelse, som følge af at Finanstilsynet indgav en politianmeldelse i forbindelse med Flexinvest Fri-sagen, siger han i meddelelsen.



- Vi vil naturligvis samarbejde med Søik samt dele relevant viden og materiale i sagen. Vi er enige i, at det er en alvorlig sag, og at vi ikke har levet op til, hvad vores kunder med rette kan forvente af os.



Banken har oplyst, at kunderne bliver kompenseret for deres tab.



Danske Bank har tidligere fortalt, at den samlede godtgørelse forventes at ville udgøre cirka 400 millioner kroner.



Danske Bank oplyser til Ritzau, at over halvdelen af kunderne er blevet kompenseret.



Derudover ønsker banken ikke at give yderligere kommentar i sagen, så længe der efterforskes.



Bankens økonomi er dog sikret mod en eventuel bøde. I forbindelse med bankens regnskab for tredje kvartal 1. november oplyste banken, at Finanstilsynet havde bedt den om at lægge penge til side.

Finanstilsynet har allerede givet Danske Bank en række påbud. Et af påbuddene var, at banken fremover ikke må sælge produkter, der ikke er i kundernes interesse.

Sagen har desuden kostet den tidligere midlertidige topchef Jesper Nielsen en fyreseddel, da sagen kom frem.



/ritzau/

SENESTE ERHVERV/POLITIK

MESTE LÆST ERHVERV/POLITIK (48 T)

Mest læste

DØGNETS MEST LÆSTE

UGENS MEST LÆSTE

MÅNEDENS MEST LÆSTE

22. OKT 2019 • 16:46SPORT

Det har han aldrig prøvet før

19. OKT 2019 • 20:30 FOR ABONNENTER

Cykelklub skal tage afsked med formandskabet